MotoGP Hírek - Marquez gyorskörénél csak a versenytempója félelmetesebb – elemzés a II. sepangi tesztről

Készült: 2015.március.02 16:38 Készítette: Lipták Melinda Írta: Balogh Tamás Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

MotoGP Hírek - Marquez gyorskörénél csak a versenytempója félelmetesebb – elemzés a II. sepangi tesztről
A hét elején lezajlott a gyorsasági motoros világbajnokság királykategóriájának második előszezoni tesztje, amelyen az elsőhöz hasonlóan a címvédő Marc Marquez bizonyult a leggyorsabbnak. A spanyolnak azonban még csak nem is az egykörös tempója tűnhetett igazán ijesztőnek a riválisok számára, a fiatal pilóta ugyanis elképesztő versenyszimulációt teljesített Sepangban.
Már csak alig négy hét van hátra a MotoGP katari idénynyitójáig, s a téli tesztek múlásával egyre inkább kezdenek kirajzolódni a 2015-ös erőviszonyok. Persze pontos következtetéseket sosem szabad levonni a köridőkből vagy egyéb adatokból, ám bizonyos tendenciák egyre inkább nyilvánvalóvá váltak a második sepangi gyakorlás után. Az meglehetősen egyértelműnek tűnik például, hogy Marc Marquez jó eséllyel pályázik zsinórban harmadik királykategóriás világbajnoki címére, hiszen kedden és szerdán is ő végzett az eredménylista élén, amelynek köszönhetően az eddigi hat tesztnapból négyet meg tudott nyerni. Mostani legjobbja ugyan elmaradt múltkori 1:58.867-es idejétől, ám ezzel kapcsolatban fontos megjegyeznünk, hogy a pálya – részben a hétfő délutáni eső „jóvoltából” – a versenyzők elmondása szerint is rosszabb állapotban volt, mint február elején.

Ennek tükrében pedig még félelmetesebb az, amit akkor láthatunk a Repsol Honda címvédőjétől, ha a hosszabb etapok során nyújtott teljesítményeket vizsgáljuk. Marquez péntek délután 19 kört tett meg egymás után, amely megfelel egy szinte teljes értékű versenyszimulációnak, és egészen döbbenetes módon csupán három alkalommal nem tudott 2:01 alatt maradni! Átlagban 2:00.759-es köröket teljesített, ami lenyűgöző produkció, főképp akkor, ha megnézzük, mennyire konzekvensen hozta ezeket az időket: a 6. és a 18. köre között az összes egy négy tizedmásodperces intervallumba (2:00.636 volt a legjobbja és 2:01.027 a legrosszabb ideje ekkor) esett! Ráadásul, bár nem tudni, hogy az ellenfelei mikor futották a hosszú etapjukat, vagyis a körülmények is eltérhettek, senki még csak meg sem tudta közelíteni ezt a teljesítményt.

Eleve már az is egy érdekes adat, hogy senki nem tudott ennyi kört megtenni egymás után. A Ducati gyári csapatát erősítő Andrea Iannone, aki negyedik lett az összesített eredménylistán, például „csak” 12 kört teljesített a leghosszabb etapja során. Az olasz azonban – ellentétben kollégájával, Andrea Doviziosóval – rendkívül elégedett lehet a Desmosedici GP15 debütálása után, hiszen rögtön jobb versenyszimulációt produkált, mint a rangsorban másodikként végző Jorge Lorenzo! Nem tudni, hogy pontosan mi okozhatta a yamahás gyengébb teljesítményét – ne feledjük: a spanyol saját bevallása szerint is szenvedett szerda délután a hőségben –, ám ő csak 2:02.040-es átlagra volt képes, míg Iannone 2:01.487-esre, vagyis a ducatis körönként nagyságrendileg fél másodperccel bizonyult jobbnak.

Dőreség lenne persze ennyi alapján azt hinni, hogy a bolognaiak máris a hangvillások elé kerültek az erősorrendben. Egyrészt a Ducati pilótái még csak ismerkednek az új géppel, ez jól látszik például Dovizioso eredményein is, másrészt a biztató átlagtempó ellenére azt is megfigyelhetjük, hogy Iannone még Lorenzóhoz képest is rendkívül nagy szórással teljesítette a köreit a versenyszimuláció során: gyakran három-négy tizedet ugrottak az eredményei egyik körről a másikra. Másrészt azért sem érdemes kiindulni 2010 és 2012 összetett elsőjének mostani hosszabb etapjából, ugyanis akkor a száraz tények alapján a Suzuki és Aleix Espargaro is előttük járna: a „kékek” spanyolja még a második nap délutánján futott egy 12 körös hosszabb etapot, amely során 2:01.890-es átlagot produkált.

A Suzuki egyébként is optimistán távozhat Malajziából, hiszen töretlenül lépdelnek előre: Espargaro állandó szereplője a top10-nek, és az újonc Maverick Vinales is egyre inkább ráérez a GSX-RR-re, amelyet az is mutat, hogy csapattársával szembeni lemaradása is folyamatosan csökken. Ugyanez azonban nem mondható el a MotoGP másik visszatérő márkájáról, az Apriliáról: Alvaro Bautista legjobb időeredménye továbbra is bő két másodperccel gyengébb Marquezénél, míg Marco Melandri saját csapattársával szemben is ugyanekkora hátránnyal rendelkezik. A történeti hűség kedvéért Bautista leghosszabb etapját is megvizsgáltam, ám nem véletlen, hogy a spanyolnál ez mindössze tíz kört jelentett, amely során ráadásul csupán 2:03.029-es átlagra volt képes. Bőven van még mit csiszolni azon a motoron, ez nem kétséges.

Ami a pedig „többi kategóriát” illeti: a szatellitek között egyre komolyabb a versenyfutás az első helyért a Hondával mind jobban összebarátkozó Cal Crutchlow, valamint a Tech3 Yamaha párosa, Bradley Smith és Pol Espargaro között. Jelen állás szerint ők kerülhetnek a legközelebb a három nagy gyári csapat versenyzőihez, sőt esetenként még az ő dolgukat is megnehezíthetik. Az Open géposztály szereplői közül némileg váratlanul Hector Barbera és az Avintia Ducati érte el a legjobb köridőt Sepangban, míg Stefan Bradl ezúttal közel sem nyújtott olyan meggyőző teljesítményt, mint néhány héttel korábban. A MotoGP utolsó előszezoni tesztjére március közepén, az évadnyitónak is otthont adó katari aszfaltcsíkon kerül sor, ahol még tovább tisztulhat a kép az idei esélyeket illetően.


A második sepangi teszt összesített eredménylistája:
1. Marc MARQUEZ Repsol Honda Team HONDA 1:59.115    
2. Jorge LORENZO Movistar Yamaha MotoGP YAMAHA 1:59.437 0.322 0.322
3. Cal CRUTCHLOW CWM LCR Honda HONDA 1:59.658 0.543 0.221
4. Andrea IANNONE Ducati Team DUCATI 1:59.722 0.607 0.064
5. Valentino ROSSI Movistar Yamaha MotoGP YAMAHA 1:59.833 0.718 0.111
6. Bradley SMITH Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 1:59.883 0.768 0.050
7. Dani PEDROSA Repsol Honda Team HONDA 1:59.912 0.797 0.029
8. Hector BARBERA Avintia Racing DUCATI 2:00.244 1.129 0.332
9. Andrea DOVIZIOSO Ducati Team DUCATI 2:00.250 1.135 0.006
10. Aleix ESPARGARO Team Suzuki MotoGP SUZUKI 2:00.275 1.160 0.025
11. Pol ESPARGARO Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA 2:00.490 1.375 0.215
12. Danilo PETRUCCI Pramac Racing DUCATI 2:00.556 1.441 0.066
13. Yonny HERNANDEZ Pramac Racing DUCATI 2:00.603 1.488 0.047
14. Maverick VIÑALES Team Suzuki MotoGP SUZUKI 2:00.604 1.489 0.001
15. Stefan BRADL Forward Racing Team YAMAHA FORWARD 2:00.685 1.570 0.081
16. Scott REDDING Estrella Galicia 0.0 Marc VDS HONDA 2:00.695 1.580 0.010
17. Nicky HAYDEN Drive M7 Aspar HONDA 2:00.813 1.698 0.118
18. Michele PIRRO Ducati Test Team DUCATI 2:00.875 1.760 0.062
19. Alvaro BAUTISTA Aprilia Racing Team Gresini APRILIA 2:01.310 2.195 0.435
20. Mike DI MEGLIO Avintia Racing DUCATI 2:01.487 2.372 0.177
21. Karel ABRAHAM AB Motoracing HONDA 2:01.536 2.421 0.049
22. Jack MILLER CWM LCR Honda HONDA 2:01.593 2.478 0.057
23. Eugene LAVERTY Drive M7 Aspar HONDA 2:01.815 2.700 0.222
24. Loris BAZ Forward Racing Team YAMAHA FORWARD 2:02.426 3.311 0.611
25. Alex DE ANGELIS Octo Ioda Racing Team ART 2:03.300 4.185 0.874
26. Katsuyuki NAKASUGA Yamaha Factory Test Team YAMAHA 2:03.337 4.222 0.037
27. Marco MELANDRI  Aprilia Racing Team Gresini  APRILIA  2:03.569  4.454  0.232 

Belépés