MotoGP Hírek - Felszámolják a műfüvet és átgondolják a motorcserék rendszerét a MotoGP-ben

Készült: 2014.október.10 18:57 Készítette: Lipták Melinda Írta: Balogh Tamás Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

Az esőben végződő, s emiatt is több bukást hozó aragóni viadal után többekben is felmerült, hogy van-e létjogosultsága a Valentino Rossi hatalmas balesetét is okozó műfűnek, illetve megfelelő-e a motorcserékre vonatkozó szabály az ilyen esetekben. Javier Alonso, a Dorna képviselője ismertette a Biztonsági Bizottság legutóbbi ülésén elhangzottakat.
Kaotikus futamot hozott szűk két héttel ezelőtt az Aragóni Nagydíj a királykategóriában, köszönhetően annak, hogy a verseny második felében megérkezett az eső. A viadal több bukást is hozott, amelyek után felmerült néhány kérdés a pályák biztonságával kapcsolatban. A legtöbb kritikát a rázókövek melletti műfüves sáv kapta, amely például Valentino Rossi balesetét is okozta a nagydíj első felében. A műfüvet eredetileg azért telepítették a pályákra, hogy elvegyék mind az autósok, mind a motorosok kedvét attól, hogy a vonalvezetést kiszélesítve jussanak előnyhöz, ám Javier Alonso, a Dorna szakembere most elárulta, hogy a Biztonsági Bizottság legutóbbi ülésén elismerték, hogy ez a megoldás néhány esetben kifejezetten veszélyes lehet:

„Két problémáról beszéltünk, amelyek jelentkeztek Aragónban” – nyilatkozta Alonso a gyorsasági motoros világbajnokság hivatalos weboldalának. „Az első a műfű kérdése, s hogy van-e szükség rá az aszfaltozott bukóterekben. Úgy döntöttünk, hogy arra kérjük a pályákat, hogy fokozatosan tüntessék el a műfüvet a legtöbb helyről, mert láthattuk, hogy veszélyes. Noha néhány évvel ezelőtt épp a Biztonsági Bizottság kérte azt elsőként a motorversenyzés világában, hogy telepítsenek műfüvet a pályákra, most rájöttünk, hogy különösen olyankor tud igazán veszélyes lenni, ha a pálya már száraz, de a műfű még vizes. Szóval fokozatosan eltávolítjuk őket a pályákról, kezdve természetesen a legveszélyesebb helyekkel.”

A másik fő kérdést a futam végén megérkező csapadék, s az ide vonatkozó motorcserés szabály jelentette. A jelenlegi rendszert, amelyet az angolban „flag-to-flag” kifejezéssel illetnek, s magyarra a kissé idétlenül hangzó „zászlótól zászlóig” zajló versenyként lehetne átültetni, még 2005-ben vezették be amiatt, hogy ne kelljen a futamokat megszakítani egy esetleges zápor miatt, hanem a versenyzők szabadon cserélhessenek motort a viadal során. Fontos megjegyezni, hogy ez a szabályozás csak a királykategóriára vonatkozik, a két kisebb géposztályban továbbra is félbeszakítják ilyen esetekben a versenyeket. Javier Alonso ezzel kapcsolatban a következőket mondta:

„A flag-to-flag versenyeket illetően megvitattuk, hogy van-e a jelenleginél jobb megoldás az ilyen helyzetekre” – idézi szavait a motogp.com. „Mindig azt mondtuk, hogy ez a legkevésbé rossz opció, s ha valahogy még tudunk javítani rajta, s a pilóták is úgy érzik, hogy lenne hova fejlődni ebben a tekintetben, akkor megtesszük. Biztosak vagyunk benne, hogy a motorcserés rendszer a legjobb, de azt talán átgondolhatjuk, hogy kötelezővé tegyük-e a váltást, ha már túl vizes az aszfalt, de nem vagyunk benne biztosak, hogy ez helyes döntés lenne-e, szóval előbb meg kell vizsgálnunk ezeket a lehetőségeket, s felmérni, hogy van-e a mostaninál jobb elképzelés.”

Bár a gépcsere kötelezővé tétele biztonsági szempontból valóban megoldás lehetne, ugyanakkor az ilyen típusú futamok egyik legnagyobb érdekességi tényezőjét vennénk ki ezzel. A flag-to-flag versenyeknek rendre az egyik legnagyobb kérdése, hogy vajon ki mikor dönt úgy, hogy meglátogatja a bokszutcát, s vajon kinek jön ki ezáltal a legjobban a lépés, esetleg nem vár-e túl sokáig a cserével, ahogy azt például a Repsol Hondák esetében is láthattuk Aragónban. Az ilyen körülmények mindig lehetőséget adnak arra, hogy az amúgy esélytelenebb technikával rendelkező pilóták is a tűz közelébe érjenek egy jó döntésnek köszönhetően, illetve ahogy azt Lin Jarvis is elmondta, ilyenkor a versenyzők megérzései is felértékelődnek.

A műfüvet érintő változtatás tehát mindenképp üdvözítő döntés, ám a motorcserékre vonatkozó szabálymódosítással már kicsit más a helyzet: reméljük, Javier Alonso ígéretéhez híven alaposan kielemzik a különböző opciókat. Természetesen olvasóink véleményére is kíváncsiak vagyunk: szerintetek jó ötlet eltávolítani a műfüves részeket, illetve mi lenne a legjobb megoldás a flag-to-flag versenyek esetén?

Belépés