MotoGP Hírek - Pirelli, Michelin, Dunlop – ki léphet a Bridgestone helyére 2016-tól?

Készült: 2014.május.08 08:04 Készítette: Lipták Melinda Írta: Balogh Tamás Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

A múlt hét közepén robbant a hír, miszerint a Bridgestone a következő szezon végén elhagyja a MotoGP-t, így a gyorsasági motoros világbajnokság királykategóriájának új gumiszállító után kell néznie. Jelentkező persze akad bőven: a Pirelli még gondolkodik, de állításuk szerint a Michelin és a Dunlop már be is adta az ajánlatát a Dornának – de vajon ki lehet a befutó?
2009 óta volt a Bridgestone a legnagyobb géposztály egyetlen gumibeszállítója, ám ez 2015 után megváltozik, hiszen bár a japán gyár egy évvel meghosszabbította idén lejáró szerződését, 2016-tól azonban már nem akarnak részt venni a bajnokságban. A MotoGP-nek tehát új beszállítóra lesz szüksége: a speedweek.com információi szerint a Dorna már ki is írt egy pályázati időszakot május 1-jétől 22-ig. Sajtóhírek szerint pedig három igazán komoly jelentkező lehet, amelyek közül egyik gyártó nevének felbukkanása sem okozna igazán komoly meglepetést.

Egyikük a Pirelli, amelynek kommunikációs menedzsere, Matteo Giusti így fogalmazott a bikesportnews.com szakportálnak adott nyilatkozatában: „Jelenleg is vizsgáljuk a lehetőségét, hogy ajánlatot tegyünk a MotoGP-ért, ahogy azt a Michelin és a Dunlop már megtette, de egyelőre még semmi sem eldöntött. Kiértékeljük az opciókat, hiszen már a Formula-1-ben és a Superbike világbajnokságon is egyedüli gumiszállítóként vagyunk jelen” – mondta. Épp ez szólhat egyébként az olasz gyár ellen: ha a MotoGP-ben is az ő abroncsaikat használnák, jelentős dominanciára tennének szert a nemzetközi autó- és motorsportok terén.

Giusti szavaiból azonban még egy érdekes információt leszűrhetünk, hiszen a menedzser szerint a Michelin és a Dunlop már be is adta a pályázatát a Dornának! Clinton Howe, utóbbi cég nagydíjversenyzésért felelős részlegének menedzsere a speedweek.com német weboldalnak adott interjújában el is mondta, hogy minden új ötlet előtt nyitva áll az ajtajuk, így nem zárkóznak el egy esetleg MotoGP-s projekt elől sem. Igaz, a gyorsasági motoros vb-n már így is érdekeltek, hiszen jelenleg a két kisebb kategóriának is ők biztosítják az abroncsokat, így ha rájuk esik a választás, a teljes sorozatban egyeduralomra tennék szert.

Nem véletlen, hogy a nemzetközi sajtó leginkább a Michelint tartja a legesélyesebbnek arra, hogy betöltse a Bridgestone lelépésével megüresedő pozíciót. A franciák voltak a japán cég legutóbbi kihívói még 2008-ban, mielőtt bevezették az egyengumikat, és jelenleg sem a Forma-1-ben, sem a Superbike-ban nem érdekeltek, így számukra is egyfajta visszatérés lenne a motorsportba, ha az ő tenderük nyerne. Az említett német szakportál odáig ment, hogy azon sem lepődnének meg, ha a Michelin már a soron következő Le Mans-i versenyhétvégén hivatalosan bejelentené beszállási szándékát a MotoGP-be.

Adódik persze a kérdés, hogy miért ne lehetne újra egyszerre akár több gumigyártó jelen a királykategóriában. Elméleti síkon természetesen lehetséges lenne egy újabb gumiháború, ám a FIM, a Dorna, az IRTA, de még az istállók szövetsége is egyengumikat szeretne 2016-tól is. A magyarázat egyszerű: így egyetlen csapat sem kerülhetne fölénybe csak azért, mert az általa használt abroncsok jobbak a riválisokénál. Más kérdés, hogy egy esetleges gumiháború a beszállítókat is fejlesztésre késztetné, így jobb minőségű gumikat állítanának elő – igaz, a jelenlegi, költségcsökkentést irányzó érában valóban elég kicsi az esélye, hogy egy ilyen többletkiadásokat előidéző helyzetet teremtenének a döntéshozók.

Így viszont maradn az egy gumigyártó, de az még nem eldöntött kérdés, hogy ki lép majd a Bridgestone helyébe. A fent említett három cég mellett persze további jelentkezők is akadhatnak, mint például a Yokohama, amely jelenleg a WTCC-t látja el abroncsokkal, vagy éppen a Kumho, amely pedig az AutoGP hivatalos beszállítója, de egyelőre a Michelin, Dunlop, Pirelli trió egyike tűnik a befutónak.

Belépés