MotoGP Hírek - Lorenzo: „Túl nagy előnyt kapott az Open kategória”

Készült: 2014.március.22 14:04 Készítette: Lipták Melinda Írta: Balogh Tamás Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

Megdöbbentő eredmények születtek az évadnyitó Katari Nagydíj eddigi három szabadedzésén: az Open kategóriás Aleix Espargaro rendre kimagaslott a mezőnyből, míg a gyári csapatok – különösen a Yamaha – csak szenvedtek eddig.
Jorge Lorenzo, a hangvillások kétszeres világbajnoka úgy véli, túl nagy előnyt kapnak az új géposztályban szereplő motorok. Csütörtökön még legyinthettünk az első szabadedzés végeredménye alapján, hogy a gyári alakulatok azért vannak hátrányban a többiekkel szemben, mert ők nem teszteltek Katarban két hete. A helyzet azonban pénteken sem változott meg túlzottan, s továbbra is az Open kategóriás Aleix Espargaro volt a leggyorsabb, ráadásul a szatellit motorok is jobb teljesítményt nyújtanak, mint a gyáriak. A jóval lényegesebb időmérő edzés és futam persze még hátravan, az azonban már most kijelenthető, hogy az erőviszonyok egyértelműen felborultak valamelyest, Jorge Lorenzo, a Yamaha kétszeres világbajnoka pedig úgy véli, hogy ez annak köszönhető, hogy az Open gépek túl sok kedvezményt kaptak a szabályalkotóktól – igaz, ez például nem magyarázza meg azt, hogy a szatellit versenyzők jobbak a gyáriaknál. Mint ismeretes, a CRT-k helyébe lépő új alkategória szereplőinek kötelezően a Magneti Marelli egységes ECU szoftverét kell használnia, ugyanakkor ezért cserébe többek között lágyabb hátsó gumit és több felhasználható üzemanyagot kapnak, s a spanyol pilóta ezt tartja az eddigi eredmények fő magyarázatának:

„Ahogy azt már egy vagy két hónapja is mondtam, szerintem az Open gépek túl nagy előnyt kapnak” – nyilatkozta Lorenzo a crash.net szakportálnak. „Úgy gondolom, a változtatás szükséges volt ahhoz, hogy jobb show-t csináljunk a rajongóknak, de szerintem a jövőben kiegyenlítettebbnek kell lennie a bajnokságnak. Úgy vélem, ez a cél, s emiatt láthatunk három Open motort az első helyeken. Nehéz lesz, mert fél másodperc előnyük van a lágyabb gumikon, de ami igazán aggaszt minket, az a versenytempójuk. Aleix és Iannone gyorsabbak nálunk a mi abroncsainkkal is, s ez aggodalommal tölt el minket, és nehéz is megértenünk. A több üzemanyag miatt talán vezethetőbbek a motorok a kanyarokban. A gyárak több millió eurót invesztálnak ebbe, s jelenleg nem gyári csapatok vernek minket sokkal kevesebb befektetéssel, szóval furcsa ezt nekünk és a közönségnek megérteni. Ugyanakkor nem akarok semmit elvitatni Aleixtől: sok motoros megy Open géppel, s ő a leggyorsabb közülük, és remek formában van. De ahogy azt már korábban is említettem: az Open kategóriának túl nagy az előnye.”

Érdekesség egyébként a több üzemanyaggal kapcsolatban, hogy az Aspar csapatot erősítő, s ezáltal egy produkciós Hondával szintén az Open géposztályban szereplő Nicky Hayden állítása szerint az ő motorjuk tankjába egyáltalán nem tudnak 24 liter üzemanyagot tölteni, hanem csak nagyjából 22-t. A crash.net információ szerint például a Ducati sem tudja teljes mértékben kihasználni a szabályok adta lehetőségeket (a bolognaiak ugyebár gyári státuszban indulnak, de mivel tavaly nem nyertek futamot, a néhány napja hozott szabálymódosítás értelmében ők is megkapják az Open gépeknek járó kedvezményeket), miután az ő tankjukba körülbelül 22-23 liter üzemanyag fér. Ezzel szemben Aleix Espargaro FTR-Yamahája képes közel 24 literrel futni, ha szükséges, így a Forward Racing spanyolja jobb helyzetben van közvetlen riválisaival szemben is. Márpedig ez is számíthat, hiszen például Valentino Rossi úgy fogalmazott a tegnapi edzések után, hogy a gyáriak számára meghatározott 20 literrel nagyon lassú a motor: „Nagyon-nagyon régóta nem ültem olyan gépen a MotoGP-ben, amely ennyire lassú lett volna” – fogalmazott a „Doktor”.

Visszatérve azonban a kilencszeres világbajnok olasz csapattársára: a még tegnap is valóban csak szenvedő Lorenzo, akinek azért végül simán sikerült biztosítania a helyét a mai kvalifikáció második szakaszában, újfent elismerte, hogy a legnagyobb gondot az új abroncsok jelentik számukra, s ezúttal már az azok biztonságával kapcsolatos aggodalmaira is kitért: „Természetesen csalódott vagyok a teljesítményem miatt, de ami igazán aggaszt, azok a bukásokat, amelyeket Pol és Bradley (Espargaro és Smith, a Tech3 Yamaha versenyzői – a szerk.) szenvedtek el” – utalt a spanyol az előző két nap baleseteire. A yamahás azt is hozzátette, hogy együttműködnek a Bridgestone-nal a biztonság garantálásáért. „Remélem, hogy olyan abroncsunk lesz, amely a Honda, a Ducati és a Yamaha számára is működni fog, s mindenki boldog lesz és biztonságban motorozhat. Ez lenne a tökéletes szituáció, s megpróbálok a többi versenyzővel együtt dolgozva változtatni a jelenlegi helyzeten. Nem volt még időm másokkal beszélni, de szerintem Valentinónak vagy Pedrosának is többé-kevésbé ugyanezek az érzései” – zárta gondolatait Lorenzo.

Belépés