• Motoros Hírek
  • MotoGP Hírek
  • MotoGP Hírek - „Olyan korszakot élünk, amikor ötpercenként szabályt módosítanak” – versenyzői vélemények Open–Factory témában

MotoGP Hírek - „Olyan korszakot élünk, amikor ötpercenként szabályt módosítanak” – versenyzői vélemények Open–Factory témában

Készült: 2014.március.20 09:57 Készítette: Lipták Melinda Írta: Balogh Tamás Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

A ma délután az első szabadedzésekkel megkezdődő évadnyitó Katari Nagydíj előtt természetesen az egyik slágertéma a Dorna által kedden, azaz két nappal a szezon kezdete előtt közzétett szabálymódosítás volt, így a szerdai sajtótájékoztatón a meghívott motorosok is elmondták véleményüket az Open–Factory témával kapcsolatban.
Mint ismeretes, a döntéshozók kedden nyilvánosságra hozták a gyorsasági motoros világbajnokság királykategóriáját érintő legújabb szabálymódosításokat. Ezek értelmében azok a gyártók is élhetnek az Open géposztály nyújtotta előnyökkel, amelyek ugyan gyári státuszban mennek, de az előző évad során nem sikerült száraz pályán versenyt nyerniük. Ez tulajdonképpen csak a Ducatira vonatkozik, amely február utolsó napján jelentette be, hogy a CRT-ket felváltó új alkategóriában indítja versenyzőit, ám az új regulák alapján úgy térhetnek vissza gyári státuszba, hogy minden előnyt, amely miatt a váltás mellett döntöttek, megtarthatnak, ráadásul nem is kell az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftvert használniuk.

Itt azonban még nem ért véget a határozat szövege, ugyanis egy másik szabálypont kimondta, hogy ugyanakkor ezen gyártók számára bizonyos megszorítások lépnek életbe, ha adott jó eredményeket érnek el. Konkrétan három harmadik, két második vagy egy első hely esetén az Open gépek számára megengedett 24 liter helyett már csak 22 liter üzemanyagot használhatnak majd a futamokon, ráadásul három győzelem után a lágyabb hátsó abroncsot is megvonják tőlük. Kérdés, hogy egyáltalán lesz-e olyan motoros, aki ezeket az eredményeket produkálni fogja idén, mindenesetre a módosítás utolsó pillanatos jellege legalábbis visszás lehet.

Természetesen a Katari Nagydíj előtti szokásos szerdai sajtótájékoztatón a meghívott pilótákat is kifaggatták a kérdéssel kapcsolatban. A címvédő Marc Marquez így nyilatkozott: „A rajongók számára kissé furcsa lehet, mert a szabályok kétszer vagy háromszor is változtak” – idézi szavait a crash.net szakportál. „Az elején azt mondták, két géposztály lesz – gyári és Open –, most viszont itt van ez a másik kategória… Nem tudom pontosan a szituációt! Mindenesetre végül minden nagyon hasonló lesz. Az Opennek és a gyári státusznak is meglesznek a maga előnyei. De úgy gondolom, mindenki azon dolgozik, hogy csak egy kategória legyen, mert a név is egyszerűen csak „MotoGP”, de ehhez időre van szükség.”

Amiről a Repsol Honda fiatal világbajnoka beszélt, az 2016-ban meg is fog valósulni, hiszen a néhány napja közzétett szabálymódosító csomag első pontja kimondta, hogy két év múlva minden induló számára kötelező lesz az egységes ECU szoftver használata, azaz megszűnik a legalapvetőbb különbség a jelenlegi két géposztály között (hiszen a gyári státuszban induló motorokra a gyártók saját rendszert fejleszthetnek, míg az Open gépeknek a Magneti Marelliét kell használniuk). Ezt a lépést a HRC nagyon sokáig ellenezte, s még a MotoGP-ből való kilépésükkel is fenyegetőztek, ám úgy tűnik, hogy Carmelo Ezpeleta, a Dorna főnöke sikeresen meggyőzte őket a döntésről. Az irányt egyébként Jorge Lorenzo is támogatja:

„Úgy gondolom, az ideális az lenne, ha csak egy kategória lenne, és talán 10-15 motoros küzdene a világbajnoki címért” – fogalmazott a kétszeres királykategóriás világbajnok. „Ez a célja a Dornának: csökkenteni a költségeket, és hogy sok motor harcoljon a győzelemért. Előbbi kicsit zavarba hoz, mert csökkentjük a motorblokkok számát és az üzemanyag-fogyasztást (a gyári kategóriában – a szerk.), de most itt a lehetőség, hogy az Openben menj több motorral és üzemanyaggal. Azt viszont elérték, hogy többen csatázzanak a bajnokságért és a győzelmekért” – mondta a yamahás, akinek csapattársa, Valentino Rossi viszont úgy vélekedik, hogy összességében a módosítások nem változtatnak túl sok mindenen:

„Egy kicsit zavaró, igen, de úgy gondolom, a motorosok végül úgysem foglalkoznak ezzel túl sokat. Számunkra az a fontos, hogy a maximumot nyújtsuk, a lehető leggyorsabban menjünk, jó show-t csináljunk az embereknek, és jó eredményt érjünk el a kockás zászló után” – mondta a „Doktor”, aki azt azért elismerte, hogy a több üzemanyag lehetősége csábító: „Nyilvánvaló, hogy jobb a több üzemanyag. A motort könnyebb vezetni, és a leintés után is vissza tudsz térni a bokszba!” – fogalmazott, míg Cal Crutchlow, akinek csapata, a Ducati a legtöbbet profitálja ebből az egészből, némileg mókásan így nyilatkozott: „Úgy gondolom, a szabályok rendben vannak. Szerintem a Dorna remek munkát végez, hogy segítsen nekünk. Köszönjük!”

A téli tesztek során az Open kategóriás pilóták közül egyértelműen Aleix Espargaro nyújtotta a legmeggyőzőbb teljesítményt, s bizony gyakran egész közel tudott kerülni még a gyári Hondákhoz és Yamahákhoz, így egyrészt egyértelmű volt, hogy ő is részt vett a sajtótájékoztatón, másrészt az ő véleményére is adni kell: „Ezek a szabályok. Mi csak a rajongókért versenyzünk, akik a lelátón vagy a tévében nézik a futamokat. Szóval versenyképesebb motorokra, a pilóták számára több lehetőségre és szórakoztatóbb versenyekre van szükségünk. Ez nem könnyű a Dorna számára. Sokkal tisztább lenne a dolog egyetlen szabályrendszerrel. Tavaly csak négy motor volt versenyképes. Idén talán több lesz az Opennek köszönhetően, szóval szerintem ez egy lépés előre.”

A legkörültekintőbben és a legnagyobb igazságokat kimondva talán Dani Pedrosa fogalmazott, aki még a szintén sok szabálymódosítást hozó és emiatt rengeteg kritikát kapó Forma-1-gyel is párhuzamot vont gondolatmenete során: „Úgy gondolom, hogy ez természetesen nem ideális. Olyan korszakot élünk, amikor ötpercenként szabályt módosítanak, mert nem könnyű megtalálni a módját, hogy egyetlen kategória legyen a MotoGP-ben, amelyben mindenki azonos feltételekkel versenyez, és elég jó show-t tudunk produkálni. Szerintem várnunk kell még néhány évet, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt, s a lehető legjobbat hozzuk ki a bajnokságból. De ha körbenézünk a MotoGP-n kívül is, láthatjuk, hogy a Formula-1 is folyamatosan változtat valamin, hogy megtalálja a legjobb megoldást. Ez nem ideális, de ez van” – zárta mondandóját a spanyol.

Belépés