• Motoros Hírek
  • MotoGP Hírek
  • MotoGP Hírek - Phillip Island gumiteszt, 1. nap: Lorenzo és Rabat kezdett a leggyorsabban a gumik tesztjén

MotoGP Hírek - Phillip Island gumiteszt, 1. nap: Lorenzo és Rabat kezdett a leggyorsabban a gumik tesztjén

Készült: 2014.március.03 21:18 Készítette: Lipták Melinda Írta: Borbás Bálint Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

Hétfő és szerda között három napon át zajlik Phillip Islanden a MotoGP, illetve a Moto2 hivatalos gumibeszállítója, a Bridgestone, illetve a Dunlop közös gumitesztje, amit a tavalyi év Phillip Island-i tapasztalatai hívtak életre. A teszt első napján a MotoGP-sek közül Jorge Lorenzo, míg a Moto2-esek közül Esteve Rabat volt a leggyorsabb.
Bizonyára sokak emlékezetében élénken él még a tavalyi Phillip Island-i MotoGP-hétvége emléke. Az ausztrál ringet 2013 elején újraaszfaltozták, és ez olyan lavinát indított el, amire azóta is az összes neves gumigyártó csak nyomozza a megoldást. Elég csak a Superbike vb tavalyi és idei Phillip Island-i tesztjére és versenyhétvégéjére gondolnunk, amelyen szinte mindenki bukott, aki ott volt (2013-ban Sykes-tól Talmácsin és Németh Balázson át Checáig tényleg szinte mindenki, de 2014-ben is nagyon sokan). Azokat a 2013-as bukásokat javarészt az új aszfalt és a Pirelli gumik nem megfelelő összhangja okozta, és mint a Tóth Imrével készített legutóbbi interjúnkból a magyar pilótától megtudtuk, bizony az idei high side-okért is a gumik voltak felelősek, mivel a Pirellinek csak az egyik keveréke működött megfelelően a pályán, a másikon 80% volt a bukás esélye…

A jelenség és a probléma tehát létező és adott, nemcsak a MotoGP-ben, de máshol is. Az újraaszfaltozás óta a Phillip Island-i pálya aszfaltja egész egyszerűen eltér állagában az összes többi pálya aszfaltjától, ezért teljesen indokolt, hogy a Bridgestone (MotoGP) és a Dunlop (Moto2) is külön keverékeket fejleszt ki, direkt az Ausztrál Nagydíj versenyhétvégéjére.

Mint emlékezhetünk rá, a MotoGP 2013-as Phillip Island-i versenye is éppen a gumik miatt vált a szezon legkaotikusabb versenyévé. A szabadedzések után a pilóták többsége még ódákat zengett az új aszfaltról, amiken úgy tapadt a Bridgestone, mintha bekenték volna pillanatragasztóval. Jobb köridőket lehetett futni a pályán, mint előtte valaha, ennek viszont a futamokon meglett az ára, hiszen mint tudjuk, a nagyobb tapadás egyben nagyobb terhelést is jelent a gumiknak. Az a gumi, ami egy körön tökéletesen tapad, a 3-4. körben már használhatatlanná válik a gyors kopás miatt. Ezt a jelenséget láthattuk tavaly Phillip Islanden.

A versenybíróság – látva a bajt – nem tehetett mást, rendkívüli szabályokat léptetett érvénybe, és kötelező bokszkiállást és motorcserét (egyben értelemszerűen gumicserét) írt elő minden pilótának a MotoGP futamára. Ilyenre korábban száraz futamon soha nem volt példa a MotoGP-ben.

A Moto2-ben még drasztikusabb volt a helyzet, ott ugyanis kis túlzással azt is állíthatnánk, a Phillip Island-i gumimizéria miatt dőlt el a bajnoki cím sorsa, legalábbis az is komoly szerepet játszott ebben. Tudniillik, az időmérőn estek-keltek az élmenők, Rabat, Kallio és Redding is bukott, és utóbbi pilóta ekkor szenvedte el azt a sérülését, melynek következtében a következő két futamot sérülés miatt kihagyni kényszerült. Addig ő vezette a vb-t.

Mint utólag megtudtuk – bár ezt a Dorna nem kommunikálta –, nagyon nagy valószínűséggel a gumik okozták a sok esést az időmérőn, hiszen csak ez sarkallhatta a versenybíróságot arra, hogy az eredetileg tervezett 25-ről 13 körre csökkentse a Moto2-es verseny távját.

Készült a Bridgestone és a Dunlop, csak győzzék tesztelni a gumikat a srácok…
Ez történt tehát tavaly a MotoGP Ausztrál Nagydíján, és ezek azok az okok, amelyek miatt a Bridgestone és a Dunlop most egy közös háromnapos teszttel készül Phillip Islanden, ahová már a külön erre a pályára fejlesztett, speciális gumikeverékeket vitték magukkal – a Dunlop a hírek szerint 9 különböző keverékkel készült, úgyhogy van mit tesztelniük a 3 nap alatt a pilótáknak.

Egy gumigyártó önmagában persze nem tud hatékonyan tesztelni, ehhez kellenek az adott kategória legerősebb motorjai és legjobb pilótái is. Ezért a Bridgestone-hoz a háromnapos teszt idejére a MotoGP három gyári csapata, a Yamaha (Jorge Lorenzo és Valentino Rossi), a Repsol Honda (Dani Pedrosa) és az idén ugyan az Open kategóriában induló, de ettől még a Ducati gyári támogatását élvező Ducati Team (Andrea Dovizioso és Cal Crutchlow), míg a Dunlophoz egy-egy vezető Kalex-, illetve Suter-vázas csapat csatlakozott, a Marc VDS Racing Team (Rabat és Kallio), valamint a Mapfre Aspar Team (Terol és Torres) személyében.

Az a ritka helyzet állt tehát elő, hogy a MotoGP és a Moto2 néhány jeles képviselője ezúttal egyszerre rótta a köröket a pályán, és a live timing is együtt rangsorolta őket, így azt is egyből láthattuk, a legjobb Moto2-es Rabat valamivel több mint 3 másodperccel volt ma lassabb, mint a legjobb MotoGP-sként záró Lorenzo. A mallorcai 1:29.213-as idővel zárt az élen, ami majd 1,5 másodperccel marad el tavalyi pole pozíciót érő idejétől. A relatíve lassabb tempó jó jel lehet a gumik élettartama szempontjából, hiszen ne feledjük, hogy ez a teszt nem a pályacsúcs megdöntését szolgálja, hanem egy életképes gumi kitesztelését az idei Ausztrál Nagydíjra.

A Bridgestone tájékoztatása szerint a délelőtt folyamán még az ún. „kontroll gumikon” ment a mezőny abból a célból, hogy beállítsák a motorokat az ausztrál pályára, délután viszont megkezdődött a „kísérleti gumik” használata. Sajnos ez a nap sem maradt bukás nélkül, hogy a gumi miatt vagy sem, azt egyelőre nem tudni, de Kallio a Siberia kanyarban egy jókora high side-ot mutatott be, ami miatt egy rövid időre megszakították az edzést piros zászlóval, a finnt pedig csuklófájdalmakkal vitték a Mobil Klinikára.

Ez az eset is figyelmeztet minket arra, hogy azért nem akármire vállalkoztak a pilóták, akik nyilván egyrészről örülnek minden plusz lehetőségnek, amikor versenymotorjukon ülhetnek, másrészről viszont a Dunlop 9 különböző keveréke óhatatlanul is azt jelenti, hogy vannak köztük jól és kevésbé jól sikerült keverékek, és a pilóta nem tudhatja, épp melyik van alatta, mivel csak most tesztelik őket! Nagyon észnél kell tehát lennie mindenkinek, de szerencsére az első híradások szerint Kallio sérülése nem komoly. Reméljük, ő és a többi pilóta is ép bőrrel megússza ezt a valljuk be: közhasznú munkavégzést.

A Phillip Island-i gumiteszt 1. napjának végeredménye:

1 LORENZO, J Yamaha 68 1'29.213  
2 CRUTCHLOW, C Ducati 68 1'29.576 0.363
3 ROSSI, V Yamaha 85 1'29.730 0.517
4 PEDROSA, D Honda 88 1'29.961 0.748
5 DOVIZIOSO, A Ducati 60 1'29.965 0.752
6 RABAT, E Kalex 100 1'32.316 3.103
7 TEROL, N Suter 82 1'33.290 4.077
8 KALLIO, M Kalex 62 1'33.440 4.227
9 TORRES, J Suter 56 1'34.000 4.787

Belépés