• Motoros Hírek
  • MotoGP Hírek
  • MotoGP Hírek - Mike Webb: „A Honda elvesztése olyan lenne, mintha valakinek levágnák az egyik lábát”

MotoGP Hírek - Mike Webb: „A Honda elvesztése olyan lenne, mintha valakinek levágnák az egyik lábát”

Készült: 2014.február.21 17:28 Készítette: Lipták Melinda Írta: Balogh Tamás Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

A MotoGP egyik legizgalmasabb pályán kívüli témáját az jelenti, hogy vajon a Honda beváltja-e ígéretét, s az egységes ECU bevezetése esetén valóban elhagyja-e a királykategóriát. Mike Webb versenyigazgató úgy véli, hogy a sport ezt is túlélné, ugyanakkor minden erejükkel azon dolgoznak, hogy ez ne következzen be.
Az idei évtől kezdve két kategóriában fognak versenyezni a MotoGP-n belül a pilóták: lesznek gyári státuszú gépek, valamint Open kategóriás motorok. Utóbbiaknak kötelező lesz az egységes motorvezérlő-elektronikai (ECU) szoftvert használniuk, míg a gyáriak saját rendszert fejleszthetnek, ugyanakkor az Open gépek számára lágyabb abroncsokat biztosít a Bridgestone, négy literrel több üzemanyagot használhatnak a futam során, több motorcsere engedélyezett, valamint a fejlesztések befagyasztásáról szóló szabály sem érvényes rájuk. Az új alkategóriával az illetékesek célja, hogy a 2012-ben létrehozott CRT-khez képest jóval versenyképesebb motorokkal töltsék fel a rajtrácsot.

„Számos átmeneti évünk volt, amikor megpróbáltuk véglegesíteni a szabályzatot, és ideális esetben ez 2012-ben következett volna be” – idézi Mike Webb versenyigazgató nyilatkozatát a crash.net szakportál. A CRT-k azonban korántsem bizonyult eléggé gyorsnak, ám az első tesztek alapján az Open motorokkal már más lesz a helyzet: „Boldog vagyok, hogy azt mondhatom, hogy az idei év sokkal jobbnak néz ki, mint a tavalyi vagy a tavalyelőtti. Szóval az átmeneti időszak során is egyre jobbak lesznek a szabályok, de biztos vagyok benne, hogy a véglegesek még jobbak lesznek” – fogalmazott Webb.

Különösen az FTR-Yamaha konstrukciót használó Forward Racing és spanyol versenyzője, Aleix Espargaro nyújtott kiemelkedőt a sepangi gyakorláson, akik gyakorlatilag teljes gyári M1-es motorblokkot lízingelnek a Yamahától vázzal és lengővillával, valamint gyári Öhlins felfüggesztésekkel együtt. Ám mindez teljes mértékben szabályos: „A Forward Yamaha a szabályok keretein belül játszik. Pontosan ez volt a szándékunk, s reméljük, hogy a gyártók átgondolják a dolgot, s esetleg azt mondják, hogy „oké, az Open szabályok alatt indulunk, mert az a versenyképesebb”.”

„Az előnyei le vannak írva a szabálykönyvbe, s alaposan átgondoltak” – folytatta a versenyigazgató. „Az első években a CRT-k számára azért érkeztek a lágyabb gumik, mert azok a motorok nem is tudták használni a kemény abroncsokat. Az sokkal inkább a biztonságról szólt, de ahogy a nem-gyári gépek teljesítménye nő, úgy válik ez előnnyé is. S ez rendben van, én elégedett vagyok vele” – mondta, majd kitért arra is, hogy ezekkel az általunk felsorolt előnyökkel a pilóták és a csapatok is tisztában vannak.

Különösen igaz ez a Ducatira, amely gyártónak február 28-ig van ideje eldönteni, hogy csak a pramacos Yonny Hernandezt, vagy a többieket is az Open kategóriában indítja-e. Utóbbi esetben egyébként csak a Honda és a Yamaha maradna meg gyári státuszban, ám Webb szerint ez nem lenne probléma: „A végső cél az, hogy mindenki ugyanazt az eszközt használja, s a mezőny technikai szempontból jóval kiegyensúlyozottabb legyen. A gyáriak mindig meg fogják nyerni az összes futamot, de a többiek valamelyest közelebb lesznek hozzájuk. Nem akarunk lobbizni a magunk részéről, de külön azért hoztuk meg a szabályokat, hogy nehéz legyen dönteni a két kategória között.”

A szabályalkotók célja, hogy 2017-től mindenki számára kötelező tegyék az egységes ECU szoftver használatát, ám a Honda és Shuhei Nakamoto HRC-alelnök a közelmúltban többször is kijelentette, hogy ez esetben ők távoznak a királykategóriából. Carmelo Ezpeleta, a sorozat irányításáért felelős Dorna elnöke nemrég úgy nyilatkozott, hogy biztos abban, hogy meg tudnak állapodni a HRC-vel, de vajon mi van akkor, ha a HRC mégis valóra váltja fenyegetését? Túlélheti-e a MotoGP a Honda távozását?

„Két éve az lett volna az egyszerű válasz, hogy nem” – reagált a kérdésre Webb. „Most viszont úgy gondoljuk, hogy igen. Jövőre egészen biztosan. Lesz elég ember, akik motorokat építenek. De ez olyan, mintha levágnánk valakinek az egyik lábát: túlélheted, de már nem fogsz úgy funkcionálni, mint korábban, s azt kívánod, hogy bárcsak soha ne történt volna meg. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy megakadályozzuk, hogy ez bekövetkezzen” – jelentette ki a versenyigazgató, aki egyúttal örömét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a fenntartások ellenére a Honda is képviselteti magát új produkciós motorjával:

„Azt kell mondanom, hogy nagyon-nagyon örülök annak, hogy Nakamoto és a Honda úgy döntött, hogy kifejleszti ezt a motort, s elérhetővé teszi. Őszintén bízom benne, hogy olyan hosszan itt látjuk őket, amennyire csak lehetséges, s folytatják a motorok fejlesztését, ahogy a gyári gépekét is. Tényleg csak egy vagy két részlet van, amiben meg kell állapodnunk, s aztán mindenki boldog lesz és folytatódhat a verseny. Jelenleg a Honda mindhárom géposztályban, azaz a Moto3-ban, a Moto2-ben és a MotoGP-ben is elkötelezett a versenyzés iránt. Szeretném hangsúlyozni, hogy mind egy irányba evezünk, s tényleg csak néhány apró nézeteltérésünk van. Optimista vagyok.”

A produkciós Hondával kapcsolatban az első sepangi teszten (a másodikra jövő hét szerdától péntekig kerül sor a malajziai aszfaltcsíkon) kiderült, hogy lemaradásban van például a Forward FTR-Yamahájával szemben, de Webb nem aggódik emiatt: „Nyilvánvaló, hogy mivel a világ jelenlegi legjobb motorja, az RC213V az alapja, van lehetőség fejleszteni rajta, ha úgy döntenek” – fogalmazott, majd még hozzátette, hogy a szabályokkal nem konkrétan az volt a céljuk, hogy a gyárak eladják a gépeiket, hanem hogy csökkenjenek a költségek. Így számukra ez már teljesen mindegy, hogy egy márka eladja vagy csak lízingeli a motort – Nakamoto saját korábbi nyilatkozata alapján lehetséges, hogy a szabályzat ezen pontját értelmezte félre a Honda. Webbnek viszont abban igaza van: ha a Honda akar, akkor tud még fejleszteni azon a gépen.

Belépés