Autó Bemutató - Veterán SKODA-különlegességek a Rétromobile kiállításon

Készült: 2014.február.13 08:05 Készítette: Super User Kategória: Autós Hírek, Autós Friss hírek

Négy klasszikus modelljét mutatja be több mint 119 esztendős történetéből a ŠKODA Párizsban, az idei Rétromobile Oldtimer-kiállításon (2014. március 5-9.). A restaurálás különböző fázisaiban járó autóival a cseh gyártó egyben a történelmi gépkocsik valósághű helyreállításában rendelkezésre álló kiemelkedő tudását és tapasztalatát is meggyőzően érzékelteti.
A Rétromobile a világ egyik legjelentősebb oldtimer-kiállításaként immár 39. alkalommal nyitja meg kapuit Párizsban. „A ŠKODA márka méltó képviselete a Rétromobile rendezvényén évről-évre komoly kihívás számunkra” – emelte ki Michal Velebný, a ŠKODA Múzeum restaurátorműhelyének vezetője. „Az idén elődeink munkáját éppúgy be kívánjuk mutatni, mint restaurátorműhelyünk jelenlegi szakembereiét.”

A ŠKODA-stand legidősebb kiállított darabja a 90 esztendős Laurin & Klement 210. A nyitott modell 1924-ben készült, majd még azon év októberében a csehszlovák védelmi minisztérium vásárolta meg. A jellegzetesen - a veterán-berkekben - „pajtában talált kincsnek” (scheunenfund) titulált kategóriába tartozó, ma a ŠKODA Múzeum tulajdonában álló gépkocsi hiányzó műszerfala kivételével csaknem teljesen komplett, karosszériája pedig még kilenc évtized után is a hadsereg által akkoriban használt „Petróleum” árnyalatú eredeti fényezését hordozza. Kilencven esztendős története során mindenesetre sokmindent átélt e L&K 210. Hűtőrácsán például lövésnyomok láthatók – úgy tűnik, „katonaideje” alatt még céltáblául is szolgált.

Szintén egészen ritka különlegesség az 1935-ből származó ŠKODA 935 áramvonalas gépkocsi. A Párizsban kiállított 935 ma már világszerte az egyetlen fennmaradt példány, ugyancsak viszontagságos történettel. Az 1935-ös Prágai Autószalonon tartott premierjét követően az autó többször is gazdát cserélt, míg végül 1968-ban az akkor éppen újonnan alapított ŠKODA Múzeum vásárolta meg. Jelenleg teljes körű restaurálása zajlik, s közvetlenül a Rétromobile után kapja meg új fényezését.
Két teljes körűen restaurált gépkocsi is megtekinthető majd Párizsban. Az 1940-ben készült ŠKODA Superb 4000 (Typ 919) a háború előtti idők autós luxusának megtestesítője. A barnára fényezett limuzin – már ha épp nincs „úton” valahol a világban – a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum kiállítási anyagának része. A ŠKODA Superb 4000 hajtásáról 3.991 köbcentiméteres, 96 lóerős V8-as benzinmotor gondoskodik, s nagyjából tíz példány gördült le belőle a szerelőszalagról.

A veteránautó-rajongók egyik nagy kedvence a ŠKODA Felicia, akik az idén egy 1960-ban készült, s nagy műgonddal restaurált, piros fényezésű példányt csodálhatnak meg Párizsban. Az autó egy francia privát gyűjtemény darabja. Elegáns karosszériájával a Felicia már az első pillantása megdobogtatja az oldtimerek kedvelőinek szívét. 1959 és 1964 között a ŠKODA mintegy 15 ezer darabot gyártott e modelljéből, amelynek vászontetős változatához az autó akár egész éves használatát is lehetővé tévő, praktikus keménytetőt is rendelhettek vásárlói. E Mladá Boleslav-i kabrió igen keresett a gyűjtők körében, ára pedig az elmúlt években intenzíven emelkedett. A Felicia saját tömege mindössze 930 kilogramm, végsebessége pedig 130 kilométer/óra. Orrában 1.089 köbcentiméteres, 50 lóerős, benzinüzemű erőforrás dolgozik.
Kicsi, de komoly! Egy egészen különleges ŠKODA is látható a Rétromobile alkalmával, mégpedig egy 12 voltos elektromos motorral hajtott, 1940-ből származó, 1:2 méretarányú gyerekautó formájában, amely a ŠKODA Popular valósághű másaként született.

A 2014-es veteránautó-évad nyitányaként a tekintélyes párizsi Rétromobile kiállításon való részvétele a ŠKODA Múzeum újabb egyértelmű jelzése, a széles nyilvánosság és a szakmai közönség felé egyaránt. A Mladá Boleslav-i múzeum 2012-ben teljes körű modernizáción esett át, s azóta új fényében ragyog. A vállalat egyik legrégebbi épületében berendezett ŠKODA Múzeum modern és érzelmekben gazdag formában eleveníti fel a márka történetének nevezetes eseményeit illetve az autógyártás számos jelentős mérföldkövét. Utóbbiak közül néhány a múzeumon kívül is rendszeresen megcsodálható, például a veteránautók kiállításain, találkozóin vagy éppen raliversenyein.

Belépés