MotoGP Hírek - Marc Marquez: „Jorge ilyenekért kritizált engem”

Készült: 2013.november.13 20:44 Készítette: Lipták Melinda Írta: Forgó Ariel János Kategória: Motoros Hírek, Motogp hírek Forrás P1race

Marc Marquez egy hosszabb szezonértékelő interjú során tért ki arra, hogy szerinte Jorge Lorenzo legalább annyira agresszív volt az évadzáró során, mint néhány versenyen ő maga, azonban a frissen koronázott világbajnok szerint ez a show része kell, hogy legyen.
- Rengetegen várták a királykategóriába való érkezésed, mivel világbajnok alkat vagy. 2010-ben és 2012-ben is nyertél bajnoki címet. Amikor Katarban először pályára gurultál, már akkor is a bajnokság megnyerése volt a célod, vagy ez amolyan meglepetésszerűen jött?
Természetesen nem számítottam erre. A célom tulajdonképpen az volt, hogy megpróbáljak győzni már Katarban és gyakorlatilag mindig. A dobogóért, illetve a győzelemért való küzdelem mentalitását követtem. Azzal viszont nem számoltam, hogy ennyire kiegyensúlyozott lehetek az elejében, valamint, hogy a vb-címért harcolhatok és azt ráadásul meg is szerzem a végén. Ez óriási meglepetés volt számomra. A kezdetektől fogva azonban különböző rekordokat állítottam fel a motorommal, ez pedig igen fontos volt.

- Mindannyian tudjuk, hogy az RC213V egy nagyszerű motor. Van bármi olyan, ami szerinted jobb is lehetne rajta?
Igen, persze. Rengeteg dolgon javíthatnánk, mint például a kanyar közepén a sebességünk, vagy a tapadás. A kanyarkijáratoknál nemkülönben a tapadás terén léphetnénk előre, a stabilitásról nem is beszélve. Összességében véve azonban jó csomagunk volt és jól éreztem magam a motoron.

- Az RC213V-n elég nagy űrt töltöttél be Casey Stoner távozása után. Azzal, hogy csatlakoztál a Repsol Hondához, lényegében egyből megválaszolásra került a kérdés, hogy mik a céljaid. Mikor tudatosult benned, hogy van esélyes a vb-címre?
Hogy mikor tudatosult bennem?

- Igen, mikor jöttél rá, hogy ténylegesen van esélyed a bajnokság megnyerésére?
Talán Brno után, majd pedig Silverstone-ban, ahol megsérültem, mégis képes voltam harcolni a többiekkel, akik 100%-osak voltak.

- Mit gondolsz ki jelenti számodra majd a legnagyobb fenyegetést 2014-ben, illetve milyen feltörekvő tehetségeket látsz, úgy mint például a testvéred, Alex? Mi a véleményed, kiknek lehetnek nagyszerű lehetőségei a jövőben?
2014-ben minden egy kicsit más lesz, mivel a szabályok megváltoznak és ezekhez kell igazítani a motort. Ettől függetlenül Dani és Jorge is erős lesz. Meglátjuk mire lesz képes Pol Espargaro és ott tud-e lenni minden futamon a legjobbakkal. Az új tehetségek valóban egyre feljebb lépnek a Moto3-ból, csak úgy, mint a testvérem jövőre. Talán most lesz az első lehetősége, hogy a bajnoki címért harcolhasson, azonban több tapasztalatra van szüksége. Ettől függetlenül kiváló munkát végez.

- Marc, mondd el kérlek, hogy mit gondolsz Jorge és Dani előtted zajló harcáról, illetve arról, hogy Jorge a szezon során többször is kommentálta az agresszív stílusodat.
Igen, ezzel tisztában vagyok. Korábban már elmondtam, hogy azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk és mindig a limiten harcoljunk egymással. Jorge valóban panaszkodott rám egész évben, hogy egy versenyző majd megsérül miattam. Itt azonban voltak olyan manőverei, amik ugyanazok, vagy talán még keményebbek voltak, mint az enyémek. Ettől függetlenül nekem ezzel nincsen problémám, hiszen a versenyzés miatt vagyunk itt, ő a vb-címért harcolt és próbálta lassítani a futamot, szóval emiatt ment bele ezekbe a manőverekbe.

- A futamot követően a versenybiztosság elbeszélgetett Jorgeval. Szerinted jó, vagy rossz a MotoGP szempontjából, hogy a folytatásban is ilyen kemény csatákra számíthatunk?
Azt gondolom, hogy a show érdekében nyitottabbnak kell lenni egy kicsit. Itt Valenciában más volt a helyzet, mivel Jorge a bajnoki címét harcolt. Lassította a versenyt, de mindezt egy különleges szituációban tette. Ebbe az irányba tehát nyitni kell. Jorge valóban a határait súrolta, de ez számomra rendben van.
- Bizonyára tisztában vagy vele, hogy idén a névjegyed az lett, hogy mindig a limiten mentél, még az edzéseken is, ahol volt pár bukásod. Az utolsó futamon azonban talán jóval figyelmesebb voltál, mint egyébként. Szerinted jövőre is így fogsz versenyezni? Továbbra is agresszív leszel, még az edzéseken is, vagy pedig úgy véled, hogy tanultál valamit idén és egy kicsit óvatosabban mész majd.
Természetesen már jóval több tapasztalatom van, mint kezdetben, emellett pedig megpróbálok kisebb nyomás alatt versenyezni. A határokat azonban próbálom inkább az edzéseken, mintsem a futamon megtalálni. Természetesen megpróbálok fejlődni. A múltban már próbálkoztam ilyesmivel, azonban a stílusom miatt nem igazán lehet finomabban menni.

- Sokan meglepődtek, amikor megbüntettek a Pedrosával történt ütközésed miatt Aragón után. Nem gondolod, hogy a versenybiztosság túlzottan is beleavatkozik abba, ami a pályán történik?
Talán az akkor történtek miatt vagyok a leginkább csalódott, főleg amiatt, ami Danival történt. Azt gondolom azonban, hogy az egy versenybaleset volt. Természetesen a büntetéssel nem értek egyet, mivel nem szándékosan tettem. Ettől függetlenül persze tiszteletben kell tartani azokat a döntéseket, amelyeket a versenybizottság hoz.

- Azt hiszem, hogy nem sok ellenfeled számított rá, hogy ilyen gyors leszel ebben a szezonban. Így azonban jövőre már nem számolhatsz a meglepetés erejével. Tudod már, hogy mi vár rád 2014-ben? Több csatát vársz az ellenfeleiddel, mint az idei év kezdetén?
Az az igazság, hogy én sem számítottam rá, hogy ennyire versenyképes lehetek már a kezdetektől. Elkezd azonban mindenki rád figyelni, így pedig egyre csak nő a nyomás rajtad.

- A motor fejlesztését illetően korábban a kanyarokban való jobb tapadást említetted. Ezen a területen dolgoztak majd 2014-re vonatkozóan?
Igen, már ki is próbáltam a 2014-es motort és szerintem ezen a területen sikerült egy kicsit javulni. Vannak azonban negatív tapasztalatok is. Az első tesztnapunkon inkább csak kipróbáltuk a motort, a folytatásban a jó beállításokra koncentrálunk majd, hogy kiderítsük mekkora potenciál rejlik a versenygépben.

- A rajtad lévő nyomás ellenére hihetetlenül nyugodt voltál egész évben. Nem tudom, hogy édesapád hívta-e fel a figyelmed ennek fontosságára, vagy pedig egy különleges mentál gyakorlatod van erre?
Nem. A verseny előtt, vagy mielőtt felülök a motorra, szeretek egyedül ülni. Ha beszélek valakivel, akkor az mondjuk a menedzserem, Emilio. Általában azonban inkább egyedül ülök, csendben.

- Mennyire erősítettek meg az olyan sérülések, mint például a Moto2-ben szerzett szemsérülésed?
Igen, talán az volt az eddigi karrierem legnehezebb peridusa, mivel az sem volt biztos, hogy valaha ismét motorra ülhetek. Amikor azonban már láttam, hogy gyógyulok, akkor rettentően élveztem a dolgok, mivel rájöttem, hogy nem tudhatom mit tartogat nekem a jövő. Ez tehát mentálisan megváltoztatott.

- 20 évesen már világbajnok van. Mit gondolsz, megváltozik majd az életed? Úgy értem te vagy a világ legjobb versenyzője és ezt már az első évedben sikerült elérni a kategóriában. Már most egy szupersztár vagy, hogyan tudsz ugyanaz az ember maradni?
Igen, ez valóban nehéz, de azért próbálok ugyanaz a Marc maradni, mint korábban. Elmondtam a családomnak és a csapatomnak is, hogy ha egy kicsit is elkezdek megváltozni, akkor szóljanak nekem, hogy nem a legjobb úton haladok. Szerintem jó, hogy az embert olyan társaság veszi körül, akik szintén erre ösztönzik, hogy két lábbal álljon a földön.

- Egy kicsit talán érzékenyen érint majd a kérdés, de mit történt tulajdonképpen Phillip Island-en? Elszámoltátok a köröket, rosszul tábláztak neked, vagy a csapat hitte azt, hogy tizenegy kört tehettek meg büntetés nélkül?
Kissé zavaros a történet, de tulajdonképpen egy elég nagy emberi hibáról beszélünk. A csapat kissé összezavarodott a körök miatt, és azt hitték, hogy az a megfelelő kör, amikor kijöttem. A jövőre vonatkozóan azonban ez egy hasznos tapasztalat volt.
- Biztos vagyok benne, hogy a pontjaid miatt is aggódtál, hiszen előtte elég nagy előnnyel vezetted az összetettet. Ha nem nyerted volna meg a világbajnoki címet, hanem a második, vagy a harmadik helyen zársz, akkor is sikeresnek értékelted volna a 2013-as szezont?
Igen, természetesen. Csütörtökön, Valenciában elmondtam, hogy ez már most több annál, mint amire számítottam. Bárhogy elégedett lettem volna, hiszen az újonc évemről van szó, ami minden kategóriában nagyon nehéz.

- Milyen volt a Monlau után a HRC-hez csatlakozni, ahol más csapat, szerelők és támogatói csoport várt rád? Mennyire volt nehéz alkalmazkodni az ő munkastílusukhoz, hiszen ezek a szakemberek több világbajnokságot is nyertek, így joggal gondolhattad, hogy jobb, ha hallgatsz rájuk.
Nehéz egy ilyen lépésre elszánnia megát az embernek, mivel szinte minden megváltozik. Motort váltasz és a csapatod is más lesz. Kezdetben nagyon nehéz, de aztán amikor már van elég tapasztalatod, akkor könnyebbe lehet, hiszen mégiscsak egy gyárhoz tartozol.

- 2014-ben kevesebb üzemanyagot lehet majd használni a motorban. Változtatsz majd valamin emiatt? Vezetési stílusod, vagy bármi mást?
Ezt majd meglátjuk. Annyi biztos, hogy az ívek szempontjából jóval kiegyensúlyozottabbnak kell lennünk és a rajtokon sem ártana javítani. Ez az a két terület, amelyek miatt veszítettem idén.

- A szemsérülésedre visszatérve a retinád sérült meg ha nem tévedek. Ez egy igen súlyos sérülés, hogyan érzed magad manapság, milyen a látásod? Érzed még a hatását?
Akkoriban az orvos azt mondta nekem, hogy talán szükség lesz műtétre és elképzelhető, hogy sosem lesz már 100%-os a látásom. Szerencsém volt azonban még már teljesen jó minden. Rettentő büszke vagyok az orvosomra, mivel kiváló munkát végzett.

- Hogyan hozták végül is helyre a retinád?
Úgy érted műtétileg?

- Igen, hogyan hozták helyre a retinád?
Őszintén szólva, nem tudom pontosan. Annyival tisztában vagyok, hogy valamit, egy ínszerű dolgot beültettek a szemembe.

Belépés